.

.

joi, 11 septembrie 2014

CLASA A-VIII A - Fişe de lucru (1)


1. Prezentaţi rolul pe care l-au avut Carpaţii ỉn istorie.
2. Izvoare istorice.Exemplificaţi!

                Izvoare scrise
                   Izvoare nescrise









3. Numiţi şi prezentaţi 5 ştiinţe auxiliare ale istoriei.Comentaţi importanţa acestora.
4. Realizaţi o diagramặ Venn pe tema Paleolitic/Neolitic ỉn România





5. Ỉn ce a constat “Revoluţia neoliticặ” ?
6. Epocile istorice!
              Epoci istorice
                  Caracteristici














7. Realizaţi o diagramặ Venn pe tema Epoca pietrei/Epoca metalelor





8. Numiţi 6 triburi geto-dacice şi aria lor de rặspândire.
9. Construiţi câte o frazặ cu urmặtorii termeni : vicus, dava, limes, tarabostes
10. Realizaţi un ciorchine plecând de la tema Spiritualitatea geto-dacilor                                 
                                   
11.  Fişặ de lucru

“ Se spune cặ un get pe numele Zalmoxis ar fi sclavul lui Pitogara şi cặ ar fi deprins de la acesta cunoştinţe astronomice, iar o altặ parte ar fi deprins-o de la egipteni, cặci cutreierặrile sale l-ar fii dus pânặ acolo. (…) Mai ỉntâi, s-ar fi fặcut preot al zeului cel mai slặvit la ei, iar dupặ aceea a primit şi numele de zeu, petrecându-şi viaţa ỉntro peşterặ.”
                                                   STRABON, Geographia

a)      Stabiliţi rolul pe care l-a deţinut Zalmoxis ỉn spiritualitatea geto-dacilor

b)     Notaţi alte douặ zeitặţi din panteonul geto-dac

c) Cine a fost cel mai renumit slujitor al cultului zalmoxian ?

12. Prezentaţi politica internặ a lui Burebista.

13. Enumerặ teritoriile supuse de Burebista prin forţặ.

14. Numiţi 5 cetặţi din complexul de fortificaţii din munţii Orặştiei.

15. Fişặ de lucru

“ Boerebistas, bặrbat get, luând conducerea neamului sau a ridicat pe oamenii aceştia ticặloşiţi de nesfârşitele rặzboaie i-a ỉndreptat prin abstinenţặ şi sobrietate şi ascultare de porunci, aşa ỉncât ỉn câţiva ani a ỉntemeiat o mare stặpânire şi a supus geţilor cea mai mare parte din populaţiile vecine; ba a ajuns sặ fie temut chiar de romani. “
                                                           STRABON, Geographia

a) Notaţi anii domniei lui Burebista
b) Care a fost rolul preotului Deceneu ỉn timpul domniei lui Burebista?
c) Notaţi semnificaţia numelui Burebista


16. Prezentaţi ỉn 15 rânduri statul dac ỉn timpul lui Decebal.

17. Realizaţi un ciorchine pe tema Primul rặzboi daco-roman 101-102

18. Comentaţi condiţiile pặcii dupặ primul rặzboi daco-roman.

19. Realizaţi o floare de lotus având ca tema Al doilea rặzboi daco roman 105-106





20. Ce cunoştinţe astronomice deţineau geto-dacii ?

21.Care sunt cele mai reprezentative izvoare ale domniei regelui Decebal?

22.Realizaţi un afiş(poster) cu tema Civilizaţia geto-dacilor , afiş care sặ cuprindặ imagini semnificative ale arhitecturii religioase, cultul Zamolxian, cetặţile geto-dacice, murus dacicus, citate (Herodot, Strabon) referitoare la geto-daci, portul, tradiţiile,ierarhia socialặ ;rặzboaiele daco-romane.
Sugestie metodicặ !!!
Profesorul poate propune clasei realizarea unui joc de rol.Elevii se vor informa ỉn legặturặ cu cele mai interesante legende şi tradiţii din cadrul civilizaţiei geto-dacilor pe care le pot transpune sub forma unor şcenete.(Vor realiza costume şi recuzitặ invitând profesorii clasei la o lecţie deschisặ)


 23.  Folosind metoda explozie stelara dezbateţi, ỉn scris, tema Dacia provincie romanặ



24. Fişặ de lucru
“ Cu greu poate fi gasit cineva mai strặlucit ỉn timp de pace sau ỉn timp de rặzboi.Ỉntr-adevar, el ca primul sau chiar singurul a extins stặpânirea romana dincolo de Dunare, supunând şi transformând ỉntro provincie romana pe daci, care purtau <<pileus>>, şi numeroase neamuri, precum şi pe regele Decebal, ca şi pe sardoni … iar ỉntre timp s-a facut printre neamurile sặlbatice un drum pe care se merge mai uşor de la Marea Neagrặ pânặ ỉn Galia.Ỉn locurile mai periculoase şi totodatặ potrivite au fost construite castele militare; peste Dunare s-a fặcut un pod şi au fost ỉnfiinţate multe colonii”
                                               Aurelius Victor, <<Cezarii.Despre Dacia>>, sec.IV d.Hr

a) Cum se numeşte ỉmpặratul roman la care face referire textul de mai sus?
b) Unde a fost construit podul peste Dunare şi care este numele celui care l-a proiectat?
c) Notaţi numele antic al Mặrii Negre
d) Definiţi romanizarea


25. Numiţi si analizaţi principalii  factori ai romanizarii.

26. Daţi 5 exemple de oraşe romane construite ỉn noua provincie Dacia.

27. Teoria imigraţionistặ a lui Robert Roesler a avut mai mulţi precursori dar şi combatanţi.Numiţi-i.

                     Pro teorie
              Contra teorie

















28. Continuitatea daco-romanặ

            Argumente pro
                  Argumente contra














29. Care sunt cele mai utilizate cuvinte dacice din limba româna?

30. Daţi 5 exemple de dovezi paleocreştine descoperite pe teritoriul actual al României.

31. Demonstraţi care au fost principalele consecinţe ale migraţiilor pe teritoriul actual al României.

32. Daţi 6 exemple de popoare migratoare.

33. Când şi cum a luat naştere limba românặ ?

34. Notaţi sursele şi denumirile românilor ỉn izvoarele medievale.

35. Realizaţi o diagramặ Venn pe tema Saşii şi Secuii





 36. Care au fost motivele colonizặrii saşilor şi privilegiile acordate acestora de regele maghiar Andrei al II lea ?

37. Notaţi numele celor trei formaţiuni politice româneşti descrise ỉn Gesta Hungarorum.
Unde erau plasate acestea?

38. Tipuri de autonomii româneşti existente ỉntre secolele IX – XIII

Tipuri de autonomii româneşti
Izvoare istorice ỉn care apar














39. Construiţi câte o frazặ cu urmặtorii termeni din istoria românilor : cnezat, voievodat,
“ţarặ”, “ocoale”

40. Menţionaţi organizarea Transilvaniei ỉn secolul al XIII lea.

41. Notaţi  numele celor 7 comitate maghiare.

42. Prezentaţi formarea statului medieval Ţara Româneascặ.

43. Prezentaţi formarea statului medieval Moldova.

44. Realizaţi o diagramặ Venn pe tema Formarea statului medieval Ţara Româneasca /
Moldova



45. Ce importanţa deţine documentul intitulat Diploma cavalerilor ioaniţi?

46. Semnificaţia luptei de la Posada.

47. Prezentaţi evoluţia Dobrogei ỉn secolul al XIV lea

48. Caracterizaţi instituţia medievalặ numitặ Domnie.

49. Caracterizaţi instituţia medievalặ numita Biserica.

50. Menţionaţi principalele dregặtorii din Ţara Româneascặ şi Moldova şi atribuţiile acestora.











0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 
Blogger Templates