1. Prezentaţi rolul pe care l-au
avut Carpaţii ỉn istorie.
2. Izvoare istorice.Exemplificaţi!
Izvoare scrise
|
Izvoare nescrise
|
3. Numiţi şi prezentaţi 5 ştiinţe auxiliare ale
istoriei.Comentaţi importanţa acestora.
4. Realizaţi o diagramặ Venn pe tema Paleolitic/Neolitic
ỉn România
5. Ỉn ce a constat “Revoluţia neoliticặ” ?
6. Epocile
istorice!
Epoci istorice
|
Caracteristici
|
7. Realizaţi o diagramặ Venn pe tema Epoca pietrei/Epoca metalelor
8. Numiţi 6 triburi geto-dacice şi aria lor de
rặspândire.
9. Construiţi câte o frazặ cu urmặtorii termeni :
vicus, dava, limes, tarabostes
10. Realizaţi un ciorchine plecând de la tema Spiritualitatea geto-dacilor
11. Fişặ
de lucru
“ Se spune cặ un get pe numele Zalmoxis ar fi sclavul lui Pitogara şi cặ ar
fi deprins de la acesta cunoştinţe astronomice, iar o altặ parte ar fi deprins-o
de la egipteni, cặci cutreierặrile sale l-ar fii dus pânặ acolo. (…) Mai ỉntâi,
s-ar fi fặcut preot al zeului cel mai slặvit la ei, iar dupặ aceea a primit şi
numele de zeu, petrecându-şi viaţa ỉntro peşterặ.”
STRABON, Geographia
a) Stabiliţi rolul pe care l-a deţinut Zalmoxis ỉn spiritualitatea
geto-dacilor
b) Notaţi alte douặ zeitặţi din panteonul geto-dac
c) Cine a fost cel mai renumit slujitor al
cultului zalmoxian ?
12. Prezentaţi politica internặ a lui Burebista.
13. Enumerặ teritoriile supuse de Burebista prin
forţặ.
14. Numiţi 5 cetặţi din complexul de fortificaţii
din munţii Orặştiei.
15. Fişặ de lucru
“ Boerebistas, bặrbat get, luând conducerea neamului sau a ridicat pe
oamenii aceştia ticặloşiţi de nesfârşitele rặzboaie i-a ỉndreptat prin abstinenţặ
şi sobrietate şi ascultare de porunci, aşa ỉncât ỉn câţiva ani a ỉntemeiat o
mare stặpânire şi a supus geţilor cea mai mare parte din populaţiile vecine; ba
a ajuns sặ fie temut chiar de romani. “
STRABON,
Geographia
a) Notaţi anii domniei lui Burebista
b) Care a fost rolul preotului Deceneu ỉn timpul
domniei lui Burebista?
c) Notaţi semnificaţia numelui Burebista
16. Prezentaţi ỉn 15 rânduri statul dac ỉn timpul
lui Decebal.
17. Realizaţi un ciorchine pe tema Primul rặzboi daco-roman 101-102
18. Comentaţi condiţiile pặcii dupặ primul rặzboi
daco-roman.
19.
Realizaţi o floare de lotus având ca tema Al
doilea rặzboi daco roman 105-106
20. Ce cunoştinţe astronomice deţineau geto-dacii
?
21.Care sunt cele mai reprezentative izvoare ale domniei regelui Decebal?
22.Realizaţi un afiş(poster) cu tema Civilizaţia geto-dacilor , afiş care sặ cuprindặ imagini
semnificative ale arhitecturii religioase, cultul Zamolxian, cetặţile
geto-dacice, murus dacicus, citate (Herodot, Strabon) referitoare la geto-daci,
portul, tradiţiile,ierarhia socialặ ;rặzboaiele daco-romane.
Sugestie metodicặ !!!
Profesorul poate propune clasei realizarea unui joc
de rol.Elevii se vor informa ỉn legặturặ cu cele mai interesante legende şi
tradiţii din cadrul civilizaţiei geto-dacilor pe care le pot transpune sub
forma unor şcenete.(Vor realiza costume şi recuzitặ invitând profesorii clasei
la o lecţie deschisặ)
23. Folosind metoda explozie stelara dezbateţi, ỉn
scris, tema Dacia provincie romanặ
24. Fişặ de lucru
“ Cu greu poate fi gasit cineva mai strặlucit ỉn timp de pace sau ỉn timp
de rặzboi.Ỉntr-adevar, el ca primul sau chiar singurul a extins stặpânirea romana
dincolo de Dunare, supunând şi transformând ỉntro provincie romana pe daci,
care purtau <<pileus>>, şi numeroase neamuri, precum şi pe regele
Decebal, ca şi pe sardoni … iar ỉntre timp s-a facut printre neamurile sặlbatice
un drum pe care se merge mai uşor de la Marea Neagrặ pânặ ỉn Galia.Ỉn locurile
mai periculoase şi totodatặ potrivite au fost construite castele militare;
peste Dunare s-a fặcut un pod şi au fost ỉnfiinţate multe colonii”
Aurelius Victor, <<Cezarii.Despre
Dacia>>, sec.IV d.Hr
a) Cum se numeşte ỉmpặratul roman la
care face referire textul de mai sus?
b) Unde a fost construit podul peste
Dunare şi care este numele celui care l-a proiectat?
c) Notaţi numele antic al Mặrii Negre
d) Definiţi romanizarea
25. Numiţi si analizaţi principalii factori ai romanizarii.
26. Daţi 5 exemple de oraşe romane construite ỉn
noua provincie Dacia.
27. Teoria imigraţionistặ a lui Robert Roesler a
avut mai mulţi precursori dar şi combatanţi.Numiţi-i.
Pro teorie
|
Contra teorie
|
28. Continuitatea daco-romanặ
Argumente pro
|
Argumente contra
|
29. Care sunt cele mai utilizate cuvinte dacice
din limba româna?
30. Daţi 5 exemple de dovezi paleocreştine
descoperite pe teritoriul actual al României.
31. Demonstraţi care au fost principalele
consecinţe ale migraţiilor pe teritoriul actual al României.
32. Daţi 6 exemple de popoare migratoare.
33. Când şi cum a luat naştere limba românặ ?
34. Notaţi sursele şi denumirile românilor ỉn izvoarele medievale.
36. Care au fost motivele colonizặrii saşilor şi
privilegiile acordate acestora de regele maghiar Andrei al II lea ?
37. Notaţi numele celor trei formaţiuni politice româneşti
descrise ỉn Gesta Hungarorum.
Unde erau plasate acestea?
38. Tipuri de autonomii româneşti existente ỉntre secolele IX – XIII
Tipuri de
autonomii româneşti
|
Izvoare
istorice ỉn care apar
|
39. Construiţi câte o frazặ cu urmặtorii termeni
din istoria românilor : cnezat, voievodat,
“ţarặ”, “ocoale”
40. Menţionaţi organizarea Transilvaniei ỉn
secolul al XIII lea.
41. Notaţi numele celor 7 comitate maghiare.
42. Prezentaţi formarea statului medieval Ţara
Româneascặ.
43. Prezentaţi formarea statului medieval Moldova.
44. Realizaţi o diagramặ Venn pe tema Formarea statului medieval Ţara Româneasca
/
Moldova
45. Ce importanţa deţine documentul intitulat Diploma cavalerilor ioaniţi?
46. Semnificaţia luptei de la Posada.
47. Prezentaţi evoluţia Dobrogei ỉn secolul al XIV lea
48. Caracterizaţi instituţia medievalặ numitặ
Domnie.
49. Caracterizaţi instituţia medievalặ numita
Biserica.
50. Menţionaţi principalele dregặtorii din Ţara
Româneascặ şi Moldova şi atribuţiile acestora.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu